ALGEMENE VOORWAARDEN ONLINE CURSUSSEN

Wij zijn: Mijn kind en ik, handelend onder de naam Brein in Balans, met maatschappelijke zetel te Schepersveldlei 54, 2180 Ekeren en ondernemingsnummer BE0849 093 458.
Je kan ons bereiken via het e-mailadres: anke@breininbalans.be

DEEL 1 – ALGEMEEN

Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanbod: alle aanbiedingen en prijsopgaven uitgaande van ons, ofwel via de website, via sociale media ofwel via e-mail.
  2. Dienst: de diensten die wij, Brein in Balans, leveren.
  3. Dienstverlener: wij, Brein in Balans.
  4. Herroepingsrecht: het recht van een consument om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van een overeenkomst op afstand en dit conform artikel VI.47 ev. WER.
  5. Ingangsdatum: de overeenkomst gaat in op de dag van de inschrijving bij de abonnementen, bij ondertekening van de overeenkomst of bij het aankopen van een product/dienst.
  6. Klant: De ondernemer of consument die een overeenkomst afsluit met ons en hierdoor de algemene voorwaarden aanvaardt.
  7. Overeenkomst: de overeenkomst aangegaan tussen jou, als Klant, en wij, als Dienstverlener.
  8. Producten: de producten die wij, Brein in Balans, verkopen.
  9. Schriftelijk: de schriftelijke communicatie zoals e-mail of via een aangetekend schrijven waar nodig.
  10. Website: www.breininbalans.be
  11. Algemene voorwaarden: deze algemene voorwaarden.

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden 2.1. In deze Algemene voorwaarden beschrijven wij, als Dienstverlener, de regels op basis waarvan wij, als Dienstverlener, onze diensten aan jou, de Klant, zullen leveren. Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze online cursussen en bevatten belangrijke informatie over jouw rechten en verplichtingen als Klant.
2.2. Deze Algemene voorwaarden hebben steeds voorrang op eventuele algemene voorwaarden van jou, de Klant. Dit voor zover er niet van deze voorwaarden schriftelijk is afgeweken.
2.3. Wij, als Dienstverlener, behouden ons het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.

De laatste versie van deze Algemene voorwaarden is steeds van toepassing. De geldende Algemene voorwaarden op jou, als Klant, zijn diegene die gelden op het moment dat jij, als Klant, een bestelling plaatst. Ingeval jij, als Klant, een ONBEPAALDE DUUR-OVEREENKOMST bent aangegaan, zullen wijzigingen in de Algemene voorwaarden in principe meteen op de Overeenkomst van toepassing zijn. Wij, als Dienstverlener, zullen zulke wijziging evenwel steeds aan jou, als Klant, ter kennis brengen, waarbij jij dan de mogelijkheid hebt om de Overeenkomst kosteloos te beëindigen.

Artikel 3 – Aanbod en aanvaarding
3.1. Wij, als Dienstverlener, bieden de volgende Diensten/Producten aan:
– Online cursussen (ZONDER/MET begeleiding)
3.2. Wij, als Dienstverlener, doen steeds een Aanbod via de Website. Op het moment dat jij, als Klant, dat aanbod aanvaardt is er sprake van een Overeenkomst. Op het moment dat jij een aankoop doet via de website is er dus sprake van een Overeenkomst.
De prijzen worden uitgedrukt in euro. De BTW-regeling is afhankelijk van de wettelijke eisen of status van de onderneming op het moment van aankoop. Tot op heden, anno september 2024 is Brein in Balans vrijgesteld wegens kleine onderneming.
3.3. Wij, als Dienstverlener, hebben steeds het recht om de tarieven en/of voorwaarden aan te
passen. Het Aanbod dat bestond op het moment dat jij, als Klant het hebt aanvaard, m.a.w.
aankoopt, is het geldende Aanbod.
3.4. Wij, als Dienstverlener, kunnen niet aan ons Aanbod worden gehouden indien jij, als
Klant, redelijkerwijs kon begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke
materiële vergissing of verschrijving bevat, zoals een onrealistische hoge korting of
ongebruikelijke lage vraagprijs.
3.5. Bij aanvaarding van het Aanbod voor de levering van een Dienst ga jij, als Klant, ermee
akkoord dat de Overeenkomst direct wordt uitgevoerd en nagekomen. Voor jou, als Klant,
ontstaat vanaf dat moment de verplichting tot betaling van de volledige som. Jij, als Klant-
consument, geeft hierbij aan afstand te doen van het herroepingsrecht.

Artikel 4 – Uitvoering van de Overeenkomst en verantwoordelijkheden Klant
4.1. Algemeen
4.1.1. Wij, als Dienstverlener, voeren de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Wij, als
Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor het niet-bereiken van het resultaat dat jij, als
Klant, beoogde. Het beoogde resultaat is steeds afhankelijk van de inzet van jou, als Klant,
[onder meer bestaande uit deelnemen aan calls, bekijken van modules, maken van opdrachten
en voorbereidingen].

4.1.2. Wij, als Dienstverlener, benadrukken dat de online cursussen nooit persoonlijk advies
kunnen vervangen. De cursussen zijn gericht op het vergroten van jouw kennis over de
specifieke onderwerpen binnen de thema’s autisme – stress en trauma.
Jij, als Klant dient tenminste over een e-mailadres en over een internetverbinding,
webbrowser en daarvoor geschikte apparatuur te beschikken, om gebruik te maken van de
Diensten.
4.1.3. Wij, als Dienstverlener, geven jou, als Klant, direct toegang tot de volledige cursus,
waardoor wij onze verplichting onmiddellijk zijn nagekomen op het moment dat de toegang is
gegeven.
Of bij sommige producten:
Wij, als Dienstverlener, geven jou, als Klant, verspreid over termijnen, in delen, toegang tot
de cursus, waardoor wij onze verplichting telkens m.b.t. de vrijgegeven content definitief zijn
nagekomen.
De grootste waarde van onze Overeenkomst zit in de inhoud van de online cursus. Extra
aanvullingen of eventuele bonussen, dienen altijd als extra’s gezien te worden en
vertegenwoordigen geen eigen waarde in de cursusprijs. Er kan dus ook geen terugbetaling
voor worden gevraagd op basis daarvan in het geval van beëindiging of ontbinding op welke
grond ook.
4.1.4. De Overeenkomst wordt aangegaan voor een bepaalde duur, namelijk de duur zoals
vermeld bij het aanbod van de online cursus, tenzij er geen specifieke duur, dan wel
“onbepaalde duur”, werd vermeld, in welk geval er sprake is van een onbepaalde duur.
4.2. Content
4.2.1. Toegang tot online trainingen is persoonlijk. Toegang tot de online trainingen of de
inhoud van de trainingen mogen niet gedeeld worden met derden.
4.2.2. Bij een vermoeden van het delen van toegang tot een online training met derden, wordt
de toegang de online training voor onbepaalde tijd geblokkeerd, zonder dat wij, als
Dienstverlener, jou, als Klant, enige vergoeding of betaling verschuldigd is.
4.2.3. Wij, als Dienstverlener, hebben de online trainingen ontworpen naar aanleiding van
haar ervaring en kennis op vlak van autisme, stress en trauma. Met de online trainingen
wensen wij, als Dienstverlener, jou, als Klant, de nodige tools bij te brengen.
4.2.4. De aangeboden online trainingen, waarbij online cursusmateriaal wordt geleverd,
worden aangeleverd via de Website waarop je toegang krijgt tot een een online platform,… .
4.2.5.Na het einde van een online cursus blijft de inhoud beschikbaar gedurende de genoemde
bepaalde duur of tenzij expliciet vermeldt voor onbepaalde duur (zolang wij, als
Dienstverlener, de online cursus en het online platform blijven bestaan; indien wij, als
Dienstverlener, er dan voor kiest de online cursus niet langer aan te bieden, zal jij, als Klant,
hiervan tijdig op de hoogte worden gebracht).

4.2.6. Jij, als Klant, dient zich te onthouden van elk gebruik van (de inhoud van) de online
cursussen dat onrechtmatig is of schadelijk kan zijn voor ons, als Dienstverlener.
Artikel 5 – Vergoeding

5.1. Algemeen
5.1.1. De prijs is steeds afhankelijk van de gekozen Dienst. De prijzen staan steeds vermeld
op de Website van ons. Deze zijn steeds inclusief 21% BTW.
5.1.2. Het overeengekomen tarief omvat alle kosten met uitzondering van extra
Producten/Diensten. Zulke extra opties (bv. aankoop fysiek werkboek / verlenging van
toegang…) en eventuele bijkomende kosten zullen steeds apart worden aangegeven en vallen
ten laste van jou, als Klant, bovenop de oorspronkelijke aanbodprijs.
5.2. Facturatie en betaling
5.2.1. De cursussen worden meteen bij de aankoop via de Website betaald. De
betaalverplichting bestaat van zodra de Overeenkomst tot stand is gekomen.
5.2.2.Bij niet–betaling binnen de gestelde termijn van 14 dagen, zal de Dienstverlener een
eerste herinnering sturen, waarna jij, als Klant, 7 dagen krijgt om alsnog aan de verplichtingen
te voldoen.
Wanneer aan de herinnering geen gevolg wordt gegeven, kunnen wij, als Dienstverlener, al
onze werkzaamheden ten behoeve van jou, als Klant, opschorten, waaronder de toegang tot de
cursus intrekken, totdat het verschuldigde bedrag is voldaan.
In elk geval is over het openstaande factuurbedrag vanaf de tweede herinnering – zonder
voorafgaande ingebrekestelling – een verwijlintrest verschuldigd van 10% op het
factuurbedrag (per jaar) evenals een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 10% met een
minimum van 150,00 euro, tenzij een grotere schade door ons, als Dienstverlener, aangetoond
wordt. In geval van gedeeltelijke betaling blijft een integrale schadevergoeding verschuldigd.
Wordt aan herinneringen en aanmaningen geen gevolg gegeven, zullen wij, als
Dienstverlener; de betaling eventueel via incasso of gerechtelijk afdwingen.

Artikel 6 – Wijzigen of beëindiging van de Overeenkomst en geld-teruggaranties
6.1. De verkoop van de online cursussen kan in principe nooit worden geannuleerd door jou,
als Klant.
6.2. Indien jij, als Klant, een onbepaalde duur-Overeenkomst zou willen opzeggen, gaat de
opzeg in vanaf de maand volgend op de kennisgeving van deze beslissing aan ons, als
Dienstverlener.
6.3. Ten aanzien van Klant-consumenten geldt het herroepingsrecht, waarvoor wordt
verwezen naar artikel 14.

Voor online cursussen geldt ten aanzien van Klanten met ondernemersstatuut een ‘14 dagen-
niet tevreden-geld terug’-garantie. Opdat jij, als Klant, de terugbetaling kan aanvragen moet

aangetoond worden dat alle oefeningen zijn gemaakt en 80% van de inhoud is bekeken.

6.4. Wij, als Dienstverlener, zijn gerechtigd de Overeenkomst per direct geheel of gedeeltelijk
te ontbinden, bijvoorbeeld door het intrekken van toegang tot de cursus, zonder verplichting
tot schadevergoeding als jij, als Klant, niet, of slechts gedeeltelijk aan jouw verplichtingen uit
de Overeenkomst voldoet. Hieronder valt uiteraard ook wanbetaling. Wij, als Dienstverlener,
zijn in dat geval niet verplicht om verdere verantwoording aan te tonen.
6.5. Groepstrajecten zijn tot aan de start van het programma slechts annuleerbaar met
terugbetaling van 50% van het totaalbedrag. Zodra het programma begonnen is, is annuleren
niet meer mogelijk: het volledige bedrag zal verschuldigd zijn.

Artikel 7 – Levering en duur toegang
7.1. Toegang tot de cursusomgeving wordt verleend via het platform Learndach LMS, meteen
na bestelling.
Templates worden digitaal geleverd tenzij expliciet anders vermeld, meteen na bestelling.
Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor fouten in het aanleveren van de
leveringsinformatie door jou, als Klant.
7.2. De cursussen worden online gegeven.
Deze bestaan specifiek uit: opgenomen video’s, geschreven tekst en downloadbare bestanden.
Allen aangeboden in de online leeromgeving.
7.3. De toegang tot de cursussen wordt verleend, voor bepaalde duur – zoals specifiek
vermeld bij de producten.
Ingeval wij, als Dienstverlener, zouden (moeten) stoppen met het aanbieden van de cursus,
bijvoorbeeld ook doordat bepaalde programma’s onbeschikbaar worden, zullen wij dit tijdig,
indien mogelijk minstens 2 maanden op voorhand, trachten aankondigen aan jou, als Klant.
Jij, als Klant, hebt de mogelijkheid om de toegang die voor BEPAALDE DUUR wordt
verleend te verlengen voor 2 weken door bijbestelling.
7.4. De (groeps)trajecten lopen op de afgesproken data (niet langer)
7.5. Als jij je, als Klant, niet aan de afspraken van onze Overeenkomst houdt, hebben wij, als
Dienstverlener, indien wij dit opportuun achten, het recht om jou, als Klant, de toegang tot de
door jou gekochte cursus (tijdelijk) te ontzeggen. Ook kan jij, als Klant, uitgesloten worden
tot deelname aan alle andere huidige en toekomstige cursussen van ons, als Dienstverlener.

Artikel 8 – Aansprakelijkheid
8.1. Algemeen
8.1.1. Wij, als Dienstverlener, zullen ons steeds inspannen de Overeenkomst naar beste
inzicht, vermogen en Overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit te voeren. Jij, als
Klant, erkent dat wij, als Dienstverlener, slechts een inspanningsverplichting hebben en geen
resultaatsverplichting.

8.1.2. Wij, als Dienstverlener, hebben het recht om derden in te schakelen voor de uitvoering
van deze Overeenkomst. Wij, als Dienstverlener, hebben deze derden met de hoogst
mogelijke zorg geselecteerd om een goede kwaliteit van uitvoering te kunnen bereiken.
8.1.3. Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor langere levertermijnen dan
voorzien, indien jij, als Klant, niet tijdig instructies of informatie doorgeeft.
8.2. Overmacht
8.2.1. Wij, als Dienstverlener, aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid wanneer wij als
gevolg van overmacht of vreemde oorzaak niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen.
Wanneer de overmacht slechts tijdelijk van aard is, zullen wij, als Dienstverlener, alsnog aan
onze contractuele verplichtingen trachten te voldoen vanaf het moment dat dit redelijkerwijs
weer mogelijk is. Als blijkt dat een verderzetting niet meer mogelijk is, zal de Overeenkomst
in onderling overleg herzien of ontbonden worden. Onder overmacht valt onder meer
problemen met de Website (technische, hacking,…), stroompanne, software-problemen of
problemen met de accounts of het platform.
Jij, als Klant, bent evenmin aansprakelijk wanneer deze niet op een afspraak kan zijn wegens
aangetoonde overmacht. Het gaat om zaken die absoluut oncontroleerbaar zijn, zoals
stroompanne of ongeval.
8.3. Relaties met derden
8.3.1. Voor zover wij, als Dienstverlener, afhankelijk zouden zijn van de medewerking,
diensten en leveringen van derden, kunnen wij, als Dienstverlener, op geen enkele manier
aansprakelijk worden gesteld voor schade voortkomend uit deze relaties of het verbreken
ervan.
8.4. Contractuele tekortkomingen
8.4.1. Indien bij het uitvoeren van de Overeenkomst een ernstige tekortkoming aan ons, als
Dienstverlener, te wijten zou zijn kan jij, als Klant, ons schriftelijk in gebreke stellen, waarbij
er een redelijke termijn wordt gegund om alsnog onze verplichtingen na te komen. Wij, als
Dienstverlener, kunnen slechts aansprakelijk gesteld worden voor een vervangende
schadevergoeding die niet hoger kan zijn dan het factuurbedrag. Wij, als Dienstverlener, zijn
niet verantwoordelijk voor enige tekortkoming van een aangestelde of derden.
8.4.2. Iedere aansprakelijkheid voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, waaronder
enige vergoeding van indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of

winst (uitgezonderd schade ten gevolge van een eigen opzettelijke fout of van niet-
nagekomen essentiële verbintenissen uit de Overeenkomst).

Ten aanzien van Klanten-consumenten is het voorgaande nog uitgezonderd schade ten
gevolge van de eigen zware fout of die van een aangestelde (medewerker in loondienst), de
opzettelijke fout van een aangestelde (medewerker in loondienst) en lichamelijke schade.
Hetzelfde geldt voor contractuele fouten begaan door een onderaannemer.

8.5. Problemen website
8.5.1. Wij, als Dienstverlener, kunnen geen bepaalde uptime van de Website garanderen. De
digitale inhoud kan daardoor eventueel voor korte periodes niet beschikbaar zijn. Jij, als
Klant, kan hiervoor geen vergoeding vorderen, wanneer dit binnen redelijke proporties blijft.
Wij, als Dienstverlener, stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat de Website en de
online Diensten zo spoedig mogelijk weer beschikbaar zijn. Wij, als Dienstverlener, kunnen
evenwel geen enkele garantie bieden.
8.5.2. Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor schade door inbraak of hacking van
de Website. Wij, als Dienstverlener, zullen het nodige doen om alle redelijke
beveiligingsmaatregelen in acht te nemen en dit conform de stand ter technieken die op dit
moment beschikbaar zijn.
Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor schade door phising, farming of andere
vormen van internetfraude of andere criminele activiteiten.
8.6. Eigen verantwoordelijkheid klant
8.6.1. Wij, als Dienstverlener, begeleiden jou, als Klant, en staan jou bij met advies. Wij, als
Dienstverlener, kunnen nooit aansprakelijk worden gesteld voor de beslissingen die jij, als
Klant, zelf maakt tijdens het traject i.v.m. jouw proces of op enige andere manier buiten het

kader van de cursus. Wij, als Dienstverlener, zijn ook niet aansprakelijk voor het niet-
bereiken van het resultaat dat jij, als Klant, beoogde.

Artikel 9 – Intellectueel eigendomsrecht
9.1. Door acceptatie van deze Algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk erkend door jou,
als Klant, dat alle ontwerpen, informatie, afbeeldingen, e-mails, downloads, schema’s,
modules en/of materialen, en overige inhoud op de website en platform, en producten
eigendom zijn van ons, als Dienstverlener, en beschermd zijn door de relevante rechten van
intellectuele eigendom, waaronder doch niet beperkt tot auteursrechten, merkenrechten,
databankrechten, naburige rechten, octrooien en modelrechten.
9.2.Wij, als Dienstverlener, verlenen aan jou, als Klant, een persoonlijk recht om de Diensten
en Producten te gebruiken voor persoonlijke doeleinden en onder de voorwaarden, zoals in
deze Algemene voorwaarden gesteld. Dit enkel gedurende de duurtijd van de Overeenkomst.
9.3. Het is jou, als Klant, uitdrukkelijk verboden om ontwerpen, informatie, afbeeldingen en
overige inhoud, opgesteld door ons, als Dienstverlener, te kopiëren, te wijzigen, openbaar te
maken, voor directe of indirecte commerciële doeleinden (het gebruik voor studie i.f.v. de
eigen kennis uitgezonderd) te gebruiken of aan derden over te maken.
Het is jou, als Klant, ook verboden om de gegeven licentie over te dragen aan derden. Jij, als
Klant, mag uitsluitend de werken downloaden en opslaan en/of printen voor strikt persoonlijk
gebruik.
Jij, als Klant, bent verplicht om bij elke publicatie op social media waarbij aan de cursus
wordt gerefereerd, ons, als Dienstverlener, bij naam te vermelden of te taggen.

9.4. Partijen kunnen steeds hiervan afwijken door middel van een schriftelijke overeenkomst.
9.5. Bij schending van dit artikel zal jij, als Klant, een schadevergoeding dienen te betalen
gelijk aan tweemaal de aankoopprijs van de cursus zoals die bestond op het moment van de
aankoop door jou, als Klant / …, onverminderd het recht van ons, als Dienstverlener, om onze
werkelijke schade te vorderen.
Ingeval wij, als Dienstverlener, een schending van dit artikel vaststelt, zal het jij, als Klant,
zijn die het aannemelijk moet maken dat er van geen schending sprake is, en die dus de
bewijslast draagt, indien hij of zij de fout ontkent. Indien er onderling geen oplossing kan
worden gevonden, kunnen wij, als Dienstverlener, gerechtelijke stappen zetten.
Wij, als Dienstverlener, kunnen aanspraak maken op de sancties zoals in deze Algemene
voorwaarden gesteld, tot 2 jaar na afloop van de Overeenkomst met jou, als Klant.

Artikel 10 – Gegevensverwerking
10.1. Door het aanvaarden van een Aanbod, verklaar jij, als Klant, je akkoord met de
verwerking van zijn persoonsgegevens conform de privacy policy van ons, als Dienstverlener.
Deze Algemene voorwaarden dienen te worden gelezen in combinatie met deze privacy
policy, die toegankelijk is op de Website.
Door het aanmaken van een account, aanvaard jij, als Klant, zonder voorbehoud deze
Algemene voorwaarden. Daarnaast moeten wij, als Dienstverlener, voor het aanmaken van
het gebruikersaccount of het opmaken van bepaalde documenten de persoonsgegevens
verwerken. De omstandigheden waarin dat gebeurt, worden nader omschreven in de privacy
policy.

Artikel 11 – Geheimhouding
11.1. Partijen zullen ertoe gebonden zijn een volledige geheimhoudingsverplichting in acht te
nemen.
Dit houdt in dat zij, behoudens uitdrukkelijke toestemming van de andere partij, geen van de
bedrijfsgeheimen van elkaar in verband met eender welk bedrijfsfacet mag gebruiken,
verspreiden of overbrengen naar enig andere derde, in het bijzonder, maar zonder dat dit een
limitatieve opsomming is, inzake de prijszetting, marketing, productie, financiering, en
strategische ontwikkeling van de onderneming, lijsten of details inzake Klanten en vroegere
of potentiële Klanten, contractuele voorwaarden, enz…, tenzij:
• – het informatie betreft die publiek beschikbaar is zonder toedoen noch nalatigheid
vanwege partijen
• – het informatie betreft die partijen verplicht zijn mee te delen wegens een definitief
(waartegen alle rechtsmiddelen haar uitgeput) rechterlijk bevel, een definitieve
arbitrale beslissing, of een definitief bevel vanwege een overheidsinstantie,
• – het informatie betreft die partijen verplicht is mee te delen op grond van enige
wettelijke, decretale of reglementaire of andere bindende bepaling van overheidswege,
• – partijen informatie dient mee te delen in het kader van zijn/haar verdediging in een
gerechtelijke procedure of arbitrage.

Deze geheimhoudingsverplichting zal gelden tijdens de duurtijd van de Overeenkomst
en erna.
11.2.Partijen erkennen het belang van deze verplichting. De schending van deze
geheimhoudingsverplichting tijdens de duur van deze Overeenkomst geldt als een
ernstige fout in de zin van 8.4.1.
In geval van schending van dit artikel, zullen partijen een forfaitaire schadevergoeding
verschuldigd zijn van 1.500 EURO onverminderd het recht om een aanvullende
schadevergoeding te eisen, zo deze som niet voldoende de schade vergoedt. Deze
schadevergoeding is verschuldigd aan de andere partij zonder dat dit het recht om alle
mogelijke andere rechtsmiddelen aan te wenden, kan beperken.
11.3. Jij, als Klant, erkent dat wij, als Dienstverlener, bepaalde info kan delen op haar
sociale media kanalen. Jij, als Klant, dient uitdrukkelijk te laten weten wanneer jij
wenst dat wij, als, Dienstverlener bepaalde informatie niet openbaar maakt.

Artikel 12 – Herroepingsrecht 12.1. Algemeen
12.1.1. De bepalingen van dit artikel geldt enkel voor deze Klanten die in hun
hoedanigheid van consument een bestelling online zouden plaatsen.
Jij, als Klant, hebt het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen de aankoop van de
aangekochte Diensten of producten te ontbinden. Wij, als Dienstverlener, hebben het recht
jou, als Klant, te vragen naar de reden van herroeping, maar jij, als Klant, bent niet verplicht
een reden op te geven.
De bedenktijd uit het vorige lid gaat in op de dag nadat jij, als Klant, of een aangewezen
derde, de bestelling hebt geplaatst.
12.2. Uitzonderingen:
12.2.1. Het herroepingsrecht geldt niet voor online cursussen. De ontbinding van downloads
en andere leveringen van digitale inhoud, niet geleverd op een materiële drager, is immers
niet mogelijk wanneer jij, als Klant, voorafgaand aan de levering uitdrukkelijk hebt ingestemd
met het beginnen van de nakoming van de Overeenkomst voor het einde van de bedenktijd en
hij heeft erkend het ontbindingsrecht te verliezen bij het verlenen van deze toestemming.
Dit houdt concreet in dat het Herroepingsrecht niet van toepassing is op al onze online
cursussen voor zover de content is geleverd.
12.2.2. Het herroepingsrecht geldt eveneens niet voor volledig uitgevoerde Diensten, noch
voor de uitgevoerde Dienst(fas)en die zijn vervaardigd volgens de specificaties van jou, als
Klant, of die duidelijk bestemd zijn voor een specifiek persoon.
12.3. Uitoefening van het herroepingsrecht
12.3.1. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet jij, als Klant, ons, als Dienstverlener, via
een ondubbelzinnige verklaring per e-mail op de hoogte stellen van jouw beslissing de
Overeenkomst te herroepen. Om de herroepingstermijn na te leven moet jij, als Klant, jouw

mededeling betreffende zijn uitoefening van het herroepingsrecht verzenden voordat de
herroepingstermijn is verstreken.
12.3.2. Indien jij, als Klant, de Overeenkomst herroept, zullen wij, als Dienstverlener, alle tot
op dat moment van jou, als Klant, ontvangen betalingen, inclusief de standaard
leveringskosten, aan jou, als Klant, terugbetalen binnen maximum 14 kalenderdagen nadat wij
op de hoogte zijn gesteld van de beslissing van jou, als Klant, om de Overeenkomst te
herroepen.
12.3.4. Wij, als Dienstverlener, betalen jou, als Klant, terug met hetzelfde betaalmiddel als
waarmee jij, als Klant, de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij jij, als Klant,
uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zal jou, als Klant, voor zulke
terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
De terugzendkosten van eventuele fysieke producten zijn voor rekening van jou, als Klant.

Artikel 13 – Betwistingen
13.1. Jij, als Klant, bent verplicht om eventuele klachten over facturen en/of geleverde

Diensten of Producten van ons, als Dienstverlener, binnen de 5 dagen na de levering via e-
mail kenbaar maken aan ons, als Dienstverlener. Klachten hierna worden niet meer in

rekening genomen.
Jij, als Klant, kan ook steeds kiezen om een klacht in te dienen bij de
consumentenombudsdienst van de Federale Overheid, via de volgende link:
http://www.consumentenombudsdienst.be//nl.

Artikel 14 – Slotbepalingen
14.1. Niemand kan zijn of haar rechten en/of verplichtingen voortvloeiend uit deze Algemene
voorwaarden of de Overeenkomsten overdragen aan een derde partij zonder toestemming van
de andere partij.
14.2. Wanneer een bepaling uit deze Algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk in strijd
zou zijn met een wettelijke bepaling, en daardoor nietig zou zijn, dan blijven deze
voorwaarden voor het overige onverminderd van kracht. Indien nodig zullen partijen
gezamenlijk een nieuwe bepaling overeen komen die in dezelfde lijn ligt met het doel van de
nietige bepaling.
14.3. Deze Algemene voorwaarden alsook alle overeenkomsten van ons, als Dienstverlener,
worden beheerst door het Belgisch recht. Elke betwisting i.v.m. de interpretatie of uitvoering
van een contract en m.b.t. de facturen van de Dienstverlener behoort tot de uitsluitende
bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen.